Olemme vastuullisuuden edelläkävijöitä
Kauppakeskus Ratinan omistaa Sponda, jonka visiona on olla Suomen johtava kiinteistösijoitusyhtiö. Spondalle edelläkävijyys tarkoittaa vastuullisuutta: Sponda jakaa ykkössijan maailman vastuullisimpana kiinteistöyhtiönä omassa vertailuryhmässään vuoden 2024 maailmanlaajuisessa GRESB-arvioinnissa. Omistajan tavoitteet ja toimenpiteet näkyvät kauppakeskuksen päivittäisessä vastuullisuusarjessa, mistä kerromme lisää tällä sivulla.
Haluamme tarjota vuokralaisillemme puitteet ja mahdollisuuden vastuulliseen toimintaan kiinteistössämme. Tarjoamme monipuoliset lajittelumahdollisuudet ja konsultaatiota jätteiden lajitteluun. Meillä vuokralaiset käyttävät sähkönkulutukseen päästötöntä tuulivoimaa, kuten koko kauppakeskus. Olemme BREEAM-ympäristösertifioitu kohde. Työskentelemme jatkuvasti sertifikaatin ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi entistä korkeammalle tasolle.
Energiatehokkuus ja hiilineutraalisuus
Kauppakeskus Ratina on käytönaikaiselta energiankulutukseltaan täysin hiilineutraali. Kauppakeskus käyttää 100 % päästötöntä ja uusiutuva tuulienergiaa. Lisäksi lämmitykseen ja viilennykseen käytetään 100 % uusiutuvaa kaukolämpöä sekä Tammerkosken koskikylmää. Energian alkuperä varmistetaan alkuperätodistusten avulla.
Uusiutuvien energialähteiden käytön lisäksi osana energiatehokkuusohjelmaamme tavoittelemme kiinteistöjemme energiankulutuksen vähentämistä 20%:lla vuoteen 2030 mennessä vuosien 2016-2018 keskiarvoon verrattuna.
Ratinan kauppakeskus on mukana asettamissamme ilmastotieteeseen perustuvissa päästövähennystavoitteissa (Science Based Targets). Tavoitteissa huomioimme kiinteistön päästöjen lisäksi arvoketjun päästöt, jotka aiheutuvat esimerkiksi kiinteistön ylläpidosta tai tilojen uudistamisesta.
Vesi
Kauppakeskuksen vedenkulutusta seurataan jatkuvasti. Vesikalustehankinnoissa noudatetaan vihreää hankintatapaohjettamme, joka ohjaa suosimaan matalan kulutuksen vesikalusteita. Vesikalusteiden kuntoa tarkastellaan jatkuvasti ja näihin kiinnitetään huomiota myös vuosittaisilla energiakierroksilla.
Mahdollisissa vesivuototilanteissa kiinteistön ylläpito ja huolto saavat automaaattiset hälytykset vuodoista, jolloin tilanteisiin pystytään reagoimaan tehokkaasti.
Ympäristö ja hyvinvointi
Ratinalle on myönnetty kansainvälisesti merkittävä BREEAM In-Use ympäristösertifikaatti tasolla Excellent. Ympäristösertifikaattien avulla mitataan ja osoitetaan rakennuksen ympäristöystävällisyyttä, terveellisyyttä ja toimivuutta. Konkreettisesti tämä tarkoittaa esimerkiksi rakennuksen energian- ja vedenkulutuksen, materiaalivalintojen kasvihuonepäästöjen, sisätilojen terveellisyyden ja viihtyvyyden sekä rakennuspaikan liikenneyhteyksien mittaamista ja arvioimista.
Kauppakeskuksessa käytetyissä materiaaleissa korostetaan sisäilman terveellisyyttä sekä turvallisuutta. Pienkorjauksissa ja vuokralaismuutostöissä suositaan esimerkiksi vähäpäästöisiä M1-luokituksen materiaaleja, sekä muita ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja.

Kierrätys ja jätteiden lajittelu
Ratinassa panostamme kattaviin kierrätysmahdollisuuksiin ja kauppakeskuksen kierrätysastetta seurataan kuukausittain yhdessä jätteidenkäsittelyn yhteistyökumppanimme kanssa. Kiinteistössä on kierrätyspisteet muun muassa energiajakeelle, biojätteelle, lasille, metallille, paperille, pahville sekä kirkkaalle kalvomuoville.
Vuonna 2024 kauppakeskuksen kierrätysaste oli 63 %, eli jätteistä reilusti yli puolet päätyy kierrätykseen ja uusiokäyttöön. Jäljelle jäävä osuus hyödynnetään energiantuotannossa. Mitä tarkemmin jokainen kauppakeskuksessa vieraileva tai työskentelevä lajittelee jätteet asiaankuuluviin astioihin, sitä paremmin syntynyt jäte saadaan hyötykäyttöön.
Kauppakeskuksessa toimii L&T:n ympäristökoordinaattori, joka opastaa vuokralaisiamme jätteiden kierrätyksessä. Lisäksi henkilökunnan intrassa on jätteiden lajittelukoulutus, jonka kaikki suorittavat.
Ratinassa on hyvät kierrätysmahdollisuudet myös
asiakkaille
Parkkihallimme P1 tasolla sijaitsevat pullonpalautus sekä kierrätysastiat pahville, kodin pienelektroniikalle, lasille, metallille ja muovipakkauksille.
Sosiaalinen vastuu
Ratinan kauppakeskuksessa ovat näkyvästi esillä erilaiset kampanjat, kuten Earth Hour , Itämeripäivä ja kaksi kertaa vuodessa Hope -keräys.
Kaikki toimintamme ja vuorovaikutuksemme eri sidosryhmien kanssa perustuu eettiseen toimintaohjeeseemme, Code of Conductiin, joka käsittää teemat, kuten ihmisoikeuksien kunnioittamisen, ympäristönsuojelun, terveyden ja hyvinvoinnin, sekä turvallisuuden ja viihtyvyyden kiinteistöissämme. Samoja teemoja sidosryhmiemme toiminnassa ohjaa Code of Business Conduct.
Sidosryhmämme voivat ilmoittaa mahdollisesta kauppakeskuksessamme havaitusta epäeettisistä toiminnasta anonyymin Whistleblowing-kanavan kautta.
Turvallisemman tilan periaatteet
Kauppakeskuksen kaikessa toiminnassa ja tapahtumissa noudatetaan turvallisemman tilan periaatteita. Avoimen vuorovaikutuksen, oppimisen ja kohtaamisen tavoitteet toteutuvat paremmin silloin, kun jokainen tulee kohdatuksi omana itsenään, eikä kenenkään tarvitse pelätä syrjintää tai häirintää. Siksi pyydämme kaikkia vierailijoitamme noudattamaan seuraavia periaatteita.
Tunnista tekemäsi oletukset
Kunnioita jokaisen itsemäärittelyoikeutta. Pyri siihen, ettet oleta esimerkiksi toisten sukupuolta, taustaa tai mielipiteitä. Kiinnitä huomiota sanavalintoihisi ja tiedosta ihmisten moninaisuus.
Kuuntele ja opi
Ota jokainen vastaantuleva ihminen, asia ja tilanne mahdollisuutena oppia uutta ja kehittyä. Ole avoin sinulle annetulle palautteelle ja pyri muokkaamaan toimintaasi sen perusteella.
Anna ja tee tilaa
Tunnista, millaisessa roolissa ja asemassa olet eri tilanteissa. Ole aktiivisesti läsnä ja mahdollista omalla toiminnallasi myös muiden osallistuminen.
Toimi
Jos näet tai kuulet häirintää tai muuta epäasiallista kohtelua, voit olla yhteydessä kauppakeskuksen järjestyksenvalvontaan, puh. 050 5140279.
Muista inhimillisyys
Erehtyminen ja kysyminen on sallittua. Kaikkea ei tarvitse tietää ja osata valmiiksi.
Lisätietoa
Haluatko lukea lisää tai tutustua tarkemmin toimenpiteisiin, jotka ohjaavat vastuullisuustyötä Spondan kiinteistöissä? Lue lisää Spondan nettisivuilta. Sivustolta löydät myös Spondan vuosittain julkaistavan Vastuullisuuskatsauksen, jossa kerrotaan tarkemmin Spondan tavoitteista ja edistyksestä vastuullisuuden parissa.

Ole yhteydessä
Ratinan kauppakeskustiimi kuulee mielellään mieltäsi askarruttavista vastuullisuusasioista, -ideoista ja -aloitteista. Ole rohkeasti yhteydessä joko suoraan tai yhteydenottolomakkeella. Yhteystiedot ja lomake täällä.